לחם הפנים

כל מתכון שאינו שייך לקטגוריות האחרות.

לחם הפנים

הודעהעל ידי תור ב ב', 14 יולי, 12:28 pm

שלום.
אני סטודנטית בבר אילן וצריכה להגיש עבודה על לחם הפנים.
עיקר העבודה עוסקת בשאלה כיצד נאפה הלחם ונשמר במשך שמונה ימים אם מישהו יכול לעזור לי מנסיונו או להפנות אותי לספרות רלוונטית?
תודה רבה
תור
תור
שוליה
 
הודעות: 3
הצטרף: ב', 14 יולי, 12:21 pm

Re: לחם הפנים

הודעהעל ידי גבי ב ד', 16 יולי, 7:28 am

שלום תור, ברוכה הבאה!
נו, אם הלחם באמת נשמר שבוע בלי להתקלקל, אז שווה לצאת למסע חיפושים אחר המתכון ("אינדיאנה ג'ונס והחלה הטרייה ;) ).
האמת שבתור חובב היסטוריה של עמ"י חיפשתי קצת ולא מצאתי משהו מעבר למקורות ה"רגילים". לדעתי, שווה לך לפנות ל"מכון המקדש" בי-ם (חפשי בגוגל ותגיעי לכתובת וטלפון שלהם), אם למישהו יש רעיון זה בטח להם.
גבי
אופה מתחיל
 
הודעות: 11
הצטרף: ד', 20 פברואר, 4:06 pm

Re: לחם הפנים

הודעהעל ידי שלומי ב ד', 16 יולי, 8:48 am

שלום תור,
האמת? לא ציפיתי לשאלה שכזו בפורום - הצלחת להפתיע אותי (לטובה). בכל מקרה, אינני מומחה לתחום, אבל הנה מחשבותי בעניין:

מתאור לחם הפנים במקורותינו, עולה שהלחם הוכן אחת לשבוע (ערב שבת) ונאכל אחרי שבוע (בשבת - אם כי ייתכן וגם כאן הכוונה לערב שבת).

בתלמוד בבלי (מסכת יומא, פרק ג' (ל"ח)) מסופר כי:
תנו רבנן: 'בית גרמו היו בקיאין במעשה לחם הפנים ולא רצו ללמד;
שלחו חכמים והביאו אומנין מאלכסנדריא של מצרים, והיו יודעין לאפות כמותן ולא היו יודעין לרדות כמותן: שהללו מסיקין מבחוץ ואופין מבחוץ , והללו מסיקין מבפנים ואופין מבפנים; הללו פיתן מתעפשת והללו אין פיתן מתעפשת;


מכאן שאופן אפיית הלחם נשמר כסוד משפחתי ע"י האופים, אשר הצליחו לפתח לחם שאינו מתעפש גם אחרי שבוע (האם יש כאן רמז לכך שמיומנות ולא נס היא ששמרה על טריות הלחם?). כמובן, שלא ברור (לי לפחות) למה הכוונה ב"מתעפש": האם לקלקול (כגון עובש), המונע אכילה, או לפגיעה באיכות הלחם בלבד?

לדעתי, ה"לחם" שנאפה בימי בית שני אינו הלחם שאנו מכירים היום. לחם שנשמר במשך שבוע במצב ראוי למאכל (וחשוב לזכור כי לחם הפנים נחשב לאחת ממתנות הכהונה, ואם אפשר לומר משהו על הכהנים ששימשו בבית המקדש זה שהם אהבו לאכול טוב) אינו יכול להיות, לדעתי, לחם שמרים תפוח ורך. סביר יותר להניח כי מדובר בסוג של רקיק או לחם שטוח, אשר נשמרים טוב יותר לאורך זמן (בכל מקרה, שמרים בלחם באותה העת הם שמרי בר שנוצרו בשאור. המילה "שמרים" בתלמוד מתייחסת לשמרי יין בלבד!).

אגב, מה נעשה עם לחם הפנים בפסח? אם נאמר כי הוחלף במצות, הרי שיש כאן הוכחה לשימוש בשאור בלחם. אם נאמר שלא - הרי שהלחם הוא בעצם מצה.

בכל מקרה, שווה לחפש מידע על אפיית לחם בתקופה ההיא גם במקורות לא יהודיים, אולי שם יימצא רמז שישפוך אור על התעלומה...

בכל מקרה, נשמח לשמוע על תוצאות מחקרך כאן באתר :) .
שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל-פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְּרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ קוהלת י"א, א'-ב'
שלומי
מנהל האתר
 
הודעות: 895
הצטרף: ד', 13 פברואר, 8:55 am

Re: לחם הפנים

הודעהעל ידי תור ב ב', 15 פברואר, 10:25 am

שלום.
עקב אילוצים שונים נטשתי את העבודה ורק עכשיו אני חוזרת אליה.
אז ככה, הלחם נאפה מסולת חיטה בלי שאור כל השנה. יש איסור על אפיית חמץ במקדש כמו כן נאסר להוסיף דבש וסוכר.
אפית הלחם במקדש היתה סוד טכנולוגי, המטרה שלי עם הידע הקיים היום לנסות לגלות את הסוד.
את כל המקורות של חזל כבר סרקתיעכשיו אני מחפשת חומר עדכני העוסק בטכנולוגית האפיה.
יום טוב.
תור
שוליה
 
הודעות: 3
הצטרף: ב', 14 יולי, 12:21 pm

Re: לחם הפנים

הודעהעל ידי תור ב ב', 15 פברואר, 10:28 am

נ. ב.
לגבי השתמרות הלחם.
כמובן שהמטרה היא קודם כל שהוא לא יתעפש. יש מקורות לפיו היה נס והלחם היה נשאר גם חם. אבל זה כבר מחוץ להישג ידי.
תור
שוליה
 
הודעות: 3
הצטרף: ב', 14 יולי, 12:21 pm

Re: לחם הפנים

הודעהעל ידי Tomer1 ב ו', 08 אוקטובר, 7:37 pm

אולי מישהו ישב עליו ושמר עליו חם.
הנה דעתי:
ברמת העיקרון ,בקטריות זקוקות ללחות על מנת להתרבות.
לחם לח ישמר טרי מבחינת עובשים פחות זמן מאשר לחם יבש.
יצירת מעטה קשיח ויבש מאוד על ידי אפייה בחום גבוה גם כן תעזור משום זהו עוד מחסום למאגר לחות (הלחם עצמו).
שמירת הלחם במקום קריר כמו מרתף בו הלחות היחסית הינה נמוכה היא פלוס רציני.

לכן
בצק מאוד יבש (יחס מים-קמח נמוך),יתכן ללא חומר תפיחה
אפייה בתנור חם מאד למשך זמן רב
קירור הלחם ושמירתו באיזור קריר בו פעילות בקטריאלית פועלת באופן איטי יותר.

בהחלט יתכן שיהיה שבוע ללא עובש אבל גם לא יהיה טעים במיוחד.
Tomer1
אופה מתחיל
 
הודעות: 26
הצטרף: ו', 08 אוקטובר, 6:35 pm

Re: לחם הפנים

הודעהעל ידי ליאור ליאור ב ה', 11 ספטמבר, 3:45 pm

שלום,
למיטב ידיעתי לחם הפנים היה בצורה של האות ח וגם הועמד במתקן ששמר על אוורורו,
אבל אם את שואלת אותי, זה אחד מהנסים שהיו במקדש, כי לא רק שלא נתעפש אלא גם נשאר חם כמו שמעיד הפסוק " לָשׂוּם לֶחֶם חֹם בְּיוֹם הִלָּקְחו" (ספר שמואל א' כ"א).
:D
ליאור ליאור
אופה מתחיל
 
הודעות: 17
הצטרף: ב', 08 ספטמבר, 4:13 pm


חזור אל אחר

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד